Wednesday, January 28, 2009

اسقاط الجنسية المصرية من مصرين باسرائيل و متزوجين باسرائيليات

salam alikom

مصر دولة عربية اسلامية افريقية شرق اوسطية تنتمي الي دول حوض البحر الابيض المتوسط

ديانتها الاسلام

ثقافتها مزيج بين الحضارات الفرعونية والهيلنية والرومانية والقبطية والاسلامية

سكانها ينتمون الي اعراق مختلفةعربية وافريقية وايضا بها بعض الاعراق التي لا تشكل نسبة كبيرة من السكان ومنها


الزنجية والتركية والبربرية ورومانية واعراق دول حوض البحر الابيض المتوسط

ومستضيفة للعديد من الافراد بمختلف الجنسيات

الجنسية المصرية ليست مجرد حروف لتشكل كلمة في جواز السفر او في البطاقة الشخصية بل هي عنوان الفرد

وتمثل انتمائه وهذه مفروغ منها

ويتيح القانون المصري الحصول على جنسية أخرى شريطة التقدّم بطلب لوزير الداخلية والحصول على موافقة منه، بيد أنّ هناك عقبات تحدّث عنها مصريون مقيمون في تل أبيب بفلسطين المحتلة، تتعلق بكيفية تقديم هذا الطلب في مصر، ما يضطرهم للسفر إلى مصر وصعوبة العودة.

بلا مقدمات

اكيد الجميع مؤيد القضية

للدعوى التي عرضت أمام محكمة القضاء الإداري من قبل المحامي نبيه الوحش، يطالب فيها بإصدار قرار ملزم لوزير الداخلية لإسقاطالجنسية المصرية عن 30 ألف شاب مصري تزوجوا من فتيات إسرائيليات، ما اعتبره يهدد الأمن القومي المصري
.

وتطالب الدعوى بإصدار النطق بالحكم في القضية بصفة مستعجلة، وتنفيذ الحكم بمسودته، لتوافر حالتي وركني الجديةوالاستعجال؛ وهما تهديد الأمن القومي المصري من البوابة الشرقية، بعد ضرب إسرائيل للشريط الحدودي، ما دفع السكان في رفح المصرية إلىالهروب من منازلهم.

واتهمت الدعوى، وزير الداخلية بمخالفة الدستور والقانون بتقاعسه عن إسقاط الجنسية المصرية عن الشباب المتزوج من "إسرائيليات"، خاصة وأن أبناء هؤلاء الشباب سيحملون الجنسيتين المصرية والإسرائيلية، وهو ما يعني إمكانية أن يصبح هؤلاء في السنوات القادمة وزراء وساسة ونوابا في مجلس الشعب.

اعتبرت الدعوى أن زواج الشباب المصري من إسرائيليات مخالف للشرع والدستور، وأنه لا يصح القول بأن الإسلام أجاز الزواج من الكتابيات، "لأن الكيان الصهيوني مازال وسيظل بيننا وبينه عداء، ويعتبر دار حرب بالنسبة لجميع العرب والمسلمين وأنه يجب منع الشباب المصري من الزواج بإسرائيليات من باب "سد الذرائع".

وصف الوحش أي شاب يتزوج من إسرائيلية بأنه خائن لدينه ووطنه، لأن نتاج هذا الزواج سيكون ذرية ولائها الأول "لإسرائيل"، بحكم جنسية الأم التي تستطيع التأثير على أولادها لقربها منهم أكثر من الأب.


واختتمت الدعوى بالقول، إن حالة العداء والحرب بين مصر و"إسرائيل" ستستمر حتى يتم القضاء نهائيا على هذا الكيان، خاصة مع استمرار مذابحه وجرائمه اليومية ضد الفلسطينيين في قطاع غزة.

مقتطفات :

ويقول مصريون تزوجوا من إسرائيليات الجنسية، أنّ الزواج من إسرائيليات غالباً ما يكون من فلسطينيات من عرب 48، ممنأرغمتهم سلطات الاحتلال على حمل الجنسية الإسرائيلية.

وقد أثبتت إحصائيات أنّ هناك حوالي 50 حالة لفتيات مصريات متزوجات من شباب من فلسطينيي 48، وهم جميعاً ينتمون لقبيلةالعزازمة، وهي إحدى قبائل البدو الرحّل، نصف أفرادها ينتمون لمصر ونصفهم الآخر ينتمي لفلسطين المحتلة.


مقتطفات:

وقال اسماعيل في طلب احاطة قدمه إلى رئيس الوزراء ووزير الداخلية إن من آثار اتفاقية السلام مع العدو الصهيوني هو التطبيع فيكل المجالات بين الحكومة المصرية والحكومة الصهيونية، مما يسر سفر الشباب المصري إلى الكيان الصهيوني، وزواجهم منإسرائيليات تحت وقع الاغراءات، مشيرا الى عودة عدد كبير منهم بعد أن ضعف انتماؤه وتسربت الروح الوطنية من بين يديه، وأصبحولاؤه لغير مصر، وبات يهدد الأمن القومي.

ورأى أن بلوغ أعداد المصريين الذين حصلوا على الجنسية الإسرائيلية ما يزيد على 220 ألفاً حسب تقدير اسماعيل أمر خطير، يحتاجإلى تدخل سريع وتحقيق فوري للوقوف على خطورته، وللمحافظة على أمن مصر.

وتساءل قائلاً: لماذا لا تتحرر الحكومة من اتفاقية السلام المزعوم مع العدو الصهيوني التي تسببت في حدوث كل هذه المصائب،

ومنعتنا من محاسبة هؤلاء الجواسيس وغيرهم الذين يعيثون في مصر الفساد، ويعملون لحساب العدو الصهيوني، أم ان الحكومةعاجزة عن حفظ الحدود والحفاظ على الأمن القومي المصري.


وسبق أن رددت صحف ومواقع إسرائيلية في نهاية عام 2007 أنباء عن أنّ عدد المصريين في الدولة العبرية يصل إلى سبعة آلاف مصري.

شدني الخبر ده بالامس على التلفزيون عشان كده حبيت انقله...هنا
لاني مؤيدة وبشدة سقوط الجنسية المصرية من هؤلاء الافراد وخاصة المتزوجين من اسرائيليات كتابيات...تابعات للكيان الصهيوني المحتل المعادي للاسلام والعربي.

7 comments:

دينا حامد said...

وانا معاكي خسارة فيهم الجنسية المصرية
والله موضوع يفور الدم


تحياتي

أحمد عاطف said...

و الله الواحد بيستعجب


خلاص حبكت من اسرائيل

بلاد العالم كلها فرغت و مفضلش الا الأسرائيليات

اللى قاعدين يقتلوا فينا




لما نشوف أخرة القضية دى اية .

Diyaa' said...

بعد السلام عليكم :)
أنا بأيدك في نقلك للخبر ورأيك بخصوصه
بس عايز أعرف
النص كلمة بتاعة أحمد رجب دي
إنتي متفقة مع التضليل وغسيل المخ ده ؟
بمعني هو المشكلة في الشقيقة الكبري ؟
ولا المشكلة إن مصر حدودها الشرقية فيها عدو إحنا بنهادنه وسايبينه يخلص علي اللي واقف أدامه وبعد كده هيتفرغلنا ويكمل حلم من النيل للفرات

أنا شخصياً مش بحب الفلسطينيين المهاجرين ولا بحب العرب عموماً بما فيهم أغلب المصريين لأنهم ناس بتتكلم وبس
ولكن...لما يبقي في حزب الله معطل الصهاينة وشاغلهم وعامل لهم إرهاق
ولما يبقي حماس عاملة دوشة للصهاينة
أروح أنا أمنع حتي التأييد المعنوي وألغي المظاهرات وأعمل علاقات اقتصادية مع الصهاينة ؟
مصر بقالها 30 سنة اتفاقية سلام وخنوع والإقتصاد زي الزفت برضه
في حين إن غيرنا في أقل من 30 سنة اتحولوا لقوي اقتصادية عظمي زي اليابان بعد هيروشيما وناجازاكي..وكوريا الجنوبية بعد مشكلتها مع كوريا الشمالية ..والهند بعد حروبها المتكررة مع باكستان ولسه أصلاً متحفزين لبعض والجيش بيتكلف كتير
ومع ذلك كل دول اتقدموا واتطوروا
ومفيش داعي للإحراج ومقارنتنا بماليزيا
تفتكري كل دول احتاجوا لإتفاقية خنوع وسلام مع الصهاينة عشان يتطوروا ؟
وهل الخنوع بيشمل تصدير الغاز والحديد لآلة الحرب الصهيونية ؟
ولو طردنا السفير الصهيوني ووفرنا حرقة دمنا لما بنشوف سفارته عليها حماية مش بنشوفها في وسط البلد لما بيحصل السعرة بتاعة التحرش
حاجات كتير أوي بتثبت إن في ناس معندهاش ضمير بتحكم مصر وأولوياتهم خاضعة لمصلحتهم الشخصية مش مصلحة مصر وفقر مصر وخساير مصر
علي أساس إننا بقالنا 30 سنة بنصنع سلاح وبنديه هدايا لحزب الله وحماس عشان كده مصر مش عارفة تتقدم


ده تعليق طويل شوية علي أحمد رجب اللي بيعجبني لما بيكتب نص كلمة مش موجهة ..لكن لما يمشي ورا صفوت بيه الشريف والحزن الوطني ويضحك علي الغلابة ..بينزل من نظري

وخالص التحية :) والسلام ختام

*** حور- نور*** said...

والله عندك حق وبعدين اللى يتزوج من كتابية وهو مسلم يا اما هو هغير ديانته يا هى تغير عقائدها وطبعا ده مستحيل لأن اسرائيل مسيطرة وأكيد هتوصل السيطرة دى لانهم يغيروا عقائد المسلمين
ربنا يسامحهم

البت المشمشية حلوة بس شقية said...

طبعا قرار صح مية المية هيا لهبة ولا ايه
وخلاص يعنى حبكت الجواز من اسررائليات انا مش عارفه المصريين اللى بيعملو كدة بيفكرو ازاى

*البت المشمشية *حلوة بس شقية * said...

ملحوظة صغيرة المدونة بتاعتى طارت اللى انا دخلت بيه ده مدونة جديدة بس بنفس الاسم زيها بلظبط ياريت تضيفه لينك المدونة الجديدة عندك وياريت تعملى تنويه بكدة دى خدمة منك يعنىhttp://o0mshmsh0o.blogspot.com/

*البت المشمشية *حلوة بس شقية * said...

بصى هو اسم المدونة هو هو عشان متستغربيش
ونفس النظام بس اللينك اتغير
ضيف الجديد بقه عندك
اشطة